Ledningskollen (den del som inte kräver inloggning) använder kakor (cookies) för att samla in statistik och med hjälp av den förbättra webbplatsen. Kakor på Ledningskollen.

Fortsatt ökning för Ledningskollen

77 nya ledningsägare tillkom under 2019. Dessutom fortsatte antalet ärenden i Ledningskollen att bli fler.

Ju fler ledningsägare som är med i Ledningskollen desto bättre blir tjänsten, eftersom de som ska gräva slipper att på egen hand kontakta ledningsägare som inte är med. Under 2019 gick 77 nya ledningsägare med i tjänsten.

Porträttfoto av Jesper Hultqvist

– Det är jättebra att ledningsägarna i Ledningskollen blir fler och fler. Under slutet av förra året lanserade vi dessutom en kampanj för att få än fler ledningsägare att gå med, så under 2020 kommer vi säkerligen få ett ännu större tillskott, säger Jesper Hultqvist, som ansvarar för kampanjen.

Under 2019 ökade också antalet ärenden i Ledningskollen till 195 091 stycken, en ökning med 2 594 jämfört med 2018.

Ledningsanvisning vanligast

Av de olika ärendetyperna i Ledningskollen fortsätter ledningsanvisningsärende att dominera. 85,5 procent av ärendena var av denna typ. Näst vanligast är projektering med 13,6 procent. Resten handlar om samordning eller samhällsplanering.

Vanligast är det också att ett ärende görs av en professionell användare. Av de 195 091 ärenden som skapades förra året så stod proffsanvändare för drygt 158 000.

Maj – en toppmånad

Flest ärenden, 1232 stycken, skapades måndagen 13 maj. Vecka 19, också i maj, var toppveckan för hela året med 5357 nya ärenden. Näst flest ärenden hade vecka 36 (september) med 5315. Lugnast var det vecka 52 med 439 ärenden.

Porträttfoto av Sebastian Mueller

– Under sommaren såg vi den vanliga “semestersvackan”, från vecka 27 till 32, med ett längre antal ärenden, säger Sebastian Mueller, Ledningskollens systemägare.

Måndag är den vanligaste veckodagen att skapa ärenden, med 22,6 procent ärendena. Sedan faller användningen allt eftersom arbetsveckan går.

 

Cirkeldiagram som visar fördelningen av ärenden på veckans olika dagar.

Nya ärenden fördelade på veckodagar.

Snabba svar

Ledningsägarna fortsätter att vara snabba på att svara. 66 procent av svaren skickas samma dag eller dagen efter det att ärendet skapats. Ytterligare en dag senare är siffran drygt 80 procent.

Många ärenden i mobilen

7,8 procent av ärendena, 15200 stycken, gjordes direkt i mobilen.

– Kul att många använder Ledningskollen i mobilen. Det är ett smidigt sätt att skapa ett ärende, säger Sebastian Mueller.

2020-06-09