- Jag är en privatperson. Kan jag använda tjänsten för min egen trädgård eller gård?
Ja, alla kan använda tjänsten. Det spelar ingen roll om du ska projektera en ny motorväg eller bara vill dra en ny elledning till din egen grindstolpe. Tjänsten fungerar för alla och är kostnadsfri att använda.
- Varför kan jag inte bara ringa in min förfrågan, som jag gjorde förr?
Tidigare har man haft möjlighet att ringa till vissa stora ledningsägare och få ledningsanvisning via telefon. Systemet med att kontakta varje ledningsägare via telefon har flera nackdelar som leder till avgrävningsskador för hundratals miljoner kronor varje år. Nackdelarna är att:
- man själv måste veta vilka ledningsägare man ska ringa (det är lätt att missa någon)
- det tar tid att ringa till många olika ledningsägare
- du måste muntligen beskriva var du vill gräva (risken för missförstånd är stor)
- ledningsägarna måste svara på ärenden som gäller platser där de inte har några ledningar.
Genom att använda webbtjänsten Ledningskollen:
- får du enkelt kontakt med flera ledningsägare på en och samma gång och minskar risken att du missar någon
- slipper du sitta i telefon och vänta
- slipper ledningsägarna hantera ärenden där de inte har ledningar
- ritar du själv in det tänkta grävområdet på en digital karta, utan mellanhänder
- Jag har ställt en fråga om ledningsanvisning i Ledningskollen och fått svar från alla ledningsägare. Kan ni garantera att jag nu har kontaktat alla ledningsägare som finns på den plats där jag tänker schakta?
Nej, vi ger inga sådana garantier. Men vi vet att systemet fungerar bra för de tiotusentals användare som nyttjar tjänsten idag. En förfrågan i Ledningskollen når alla ledningsägare som är med i webbtjänsten.
Det har skett två avgrävningar i Uppsala län (som var pilotlän) där personer använt Ledningskollen.se för att kontrollera den tänka platsen. I det ena fallet grävde utföraren på fel ställe jämfört med vad ledningsanvisningen sade. I det andra fallet låg kablarna inte där ledningsägaren trodde. Sådana skador går inte att undvika, tror vi. Men generellt sett är Ledningskollen väldigt säker, säkrare än de telefonkontakter som tas idag för ledningsanvisning.
- Något blev fel i mitt ärende. Kan jag ändra det?
När ärendet väl är skapat går det inte att göra några korrigeringar i det. Detta eftersom ärendet inte längre ligger hos Ledningskollen, utan ledningsägarna har redan blivit tilldelade detta. Om någon ändring behöver göras så måste du logga in i Ledningskollen.se med ditt användarnamn och lösenord för att makulera ärendet, varefter du kan skapa ett nytt. Använd 'Glömt lösenordet?'-funktionen eller 'Glömt användarnamnet?' högst upp på http://www.ledningskollen.se ifall du glömt dina uppgifter.
När du är inloggad klickar du sedan på ditt ärendenummer. När du är inne på ärendeöversikten finns knappen 'Makulera ärende' högst upp till höger. Klicka på denna och följ instruktionerna för att slutföra makuleringen.
OBS! Om du har erhållit samtliga svar från alla ledningsägare kan du inte längre makulera ärendet. Du behöver då bekräfta samtliga svar och därefter stänga ärendet innan du kan skapa ett nytt. För att bekräfta svaren bläddrar du ner till ledningsägarnas svar och trycker därefter på 'Bekräfta svaret'. Upprepa detta steg för samtliga svar som du erhållit. Vissa ledningsägare har angivit speciella villkor för att uppschaktning nära deras ledningar får ske. I dessa fall behöver du sätta en checkbox i rutan som bekräftar att du tagit del av dessa villkor.
När ärendet är makulerat återvänder du till ärendelistan, dvs den sida som presenteras när du loggar in. Välj 'Skapa ärende' och var noga med att du väljer rätt ärendetyp. Ledningsanvisning är t.ex den enda ärendetypen som resulterar i utsätttning och/eller godkända kartunderlag.
- Jag har frågor om mitt underlag. Vem kontaktar jag?
Logga in i Ledningskollen med ditt användarnamn och lösenord. Klicka sedan på ditt ärendenummer. Du kommer nu till ärendeöversikten. Här hittar du bl.a information om vilka ledningsägare som är berörda av ditt ärende och kontaktuppgifter till dessa. Vid frågor kring eventuell utsättning eller underlag så kontaktar du ledningsägarna med de kontaktuppgifter som finns angivna.
Notera att ledningsägarna har olika svarstider. Det betyder att du kan ha fått underlag från vissa ledningsägare men att alla ännu inte har hunnit behandla ditt ärende.
- Mitt ärende är akut. Hur går jag vidare?
En speciell funktion för akutärenden är utvecklad men den kan bara användas av ledningsägare. Det innebär att du behöver ringa närmaste ledningsägare (som är med i Ledningskollen) för att få hjälp med akut ledningsanvisning.
Gå till Akutärenden för mer information
- Jag har bytt arbetsgivare. Kan jag själv ändra uppgifterna i min organisationsanvändare?
Om man byter arbetsgivare behöver du skapa en ny användare i Ledningskollen. Det går inte att "lyfta över" en användare från en organisation till ett annan. Anledningen till detta är att även ärendehistoriken hänger med kontot.
För att skapa en ny användare besöker du http://www.ledningskollen.se. Klicka på "Börja här" och välj att skapa en organisationsanvändare och följ sedan processen.
- Hur stänger eller avslutar jag ett ärende?
Som privatperson kan man endast ha ett ärende öppet åt gången. För att kunna skapa ett nytt ärende måste du först stänga ditt befintliga. Logga in i Ledningskollen.se med ditt användarnamn och lösenord. Klicka därefter på ditt ärendenummer för att komma till översikten.
Avsluta ett ärende när markarbetet är klart:
Högst upp till höger finns en knapp som heter ‘Visa svar' eller ‘Stäng’, beroende på hur långt du kommit i processen. Välj denna för att bekräfta de svar som ledningsägarna har lämnat. När samtliga svar är bekräftade kan du stänga ärendet genom att klicka på ‘Stäng’. Du kan nu skapa ett nytt ärende. Observera att vissa ledningsägare har angivit speciella villkor för att uppschaktning nära deras ledningar får ske. I dessa fall behöver du sätta en checkbox i rutan som bekräftar att du tagit del av dessa villkor.
Makulera ett ärende vid felaktiga uppgifter:
Om något blev fel medan du skapade ärendet så ska du inte stänga det, utan ärendet behöver då makuleras. När du är inne på ärendeöversikten använder du knappen 'Makulera' högst upp till höger. Följ instruktionerna för att slutföra makuleringen.
Makulering är möjligt fram till det skede då alla ledningsägare har svarat. Efter svaren behöver du stänga ärendet istället. Vid makulering kan ärendet inte vara äldre än 30 dagar.
Observera att du inte ska bekräfta svaren eller stänga/makulera ärendet om du inte erhållit samtliga svar eller är klar med ditt nuvarande arbete.
- Varför nekades min registrering som organisation?
För att vi ska kunna verifiera dina uppgifter behöver du använda en e-postadress och/eller ett mobilnummer som är registrerade på den organisationen som du anger.
Om du t.ex. jobbar i firman Gräv AB behöver du alltså använda din e-postadress genom arbetet t.ex. test.person@grav.se. Om e-postadress saknas, eller bedöms ogiltig (t.ex Gmail, Hotmail eller Yahoo-adresser), behövs ett mobiltelefonnnummer. Mobiltelefonnumret ska vara registrerat på organisationen och detta ska kunna verifieras via Hitta.se eller Eniro.se.
Innan vi får in en konto-registrering med kontaktuppgifter vi kan verifiera kan vi alltså tyvärr inte aktivera din användare.
Observera att vi fortfarande kan konvertera din användare till en privatanvändare. Enda skillnaden är då att du endast kan ha ett ärende öppet åt gången. Om du har skapat ett ärende med din företagsanvändare kommer ni att komma åt detta även efter konverteringen.
- Hur ritar jag i kart-verktyget?
Först måste du lokalisera det område som du tänker arbeta på. Detta kan du göra genom att skriva in adressen i Sök-fältet högst upp. Dock finns inte alla adresser inlagda. Detta beror på de register vi har att förlita oss på. Om din adress inte finns så kan du testa att ta sikte på en större ort/samhälle. När du trycker på 'Sök' dyker det upp förslag på träffar. Tryck på den träffen som stämmer överens med ditt område. En blå markör kommer nu att synas på kartan.
Ifall du befinner dig på den plats där du har tänkt att utföra markarbetet kan du klicka på ikonen som ser ut som ett kikarsikte (Hitta min position). Systemet kommer då att försöka lokalisera var du befinner dig.
Zooma in på markören genom att använda verktyget längst ner till vänster i skärmen. Tryck på plustecknet för att stegvis zooma in. När du kommer tillräckligt nära ändras kartan till ett flygfoto. För att växla tillbaka till en grafisk karta för du muspekaren över de tre pappersarken längst ner till höger på kartan och väljer 'Karta'. Det har ingen betydelse om du väljer att rita på kartan eller på flygfotot.
När du har lokaliserat det område som du tänker arbeta på så väljer du en av de tre geometriska figurerna (polygon, cirkel eller linje). Välj den som passar ditt arbete bäst och klicka på den en gång. Klicka sedan i mitten av det tilltänkta grävområdet. OBS! Klicka på själva kartan - inte på den blåa markören.
Beroende på vilken geometri du valde så justeras storleken på området på olika sätt. Med cirkel, linje och polygon kan du ändra placering och storlek genom att klicka och dra på de vita punkterna. När du har markerat det område där du ämnar att utföra markarbetet anger du ett planerat grävdjup och klickar du på ‘Spara’. Du kan nu välja att rita ut en ny geometri eller gå vidare i processen genom att klicka på ‘Nästa’.
- Kan jag kopiera eller återanvända ett befintligt ärende?
Nej. Om arbetet blivit framflyttat, inställt eller om du behöver utsättning i ett annat ärende behöver du även skapa ett nytt ärende i Ledningskollen. Logga in med dina befintliga uppgifter och klicka på ‘Skapa ärende’. Följ därefter instruktionerna.
Om du är privatperson kan du bara ha ett aktivt ärende åt gången. Det gamla ärendet behöver därför avslutas ifall du inte gjort det tidigare. När du är inloggad klickar du på ditt ärendenummer för att komma till översikten.
- Om ditt markarbete är genomfört väljer du ‘Hantera’ eller ‘Stäng’ längst upp till höger för att kvittera svaren från ledningsägarna och därefter stänga ärendet.
- Om ditt markarbete är framflyttat eller av annan anledning inte blivit genomfört väljer du istället ‘Makulera’ högst upp till höger. Följ instruktionerna för att makulera ärendet.
När ärendet är stängt/makulerat kan du skapa ett nytt.
- Kan jag ringa till Ledningskollen?
Ledningskollen är en helt internetbaserad tjänst och av flera skäl föredrar vi att ta så mycket kommunikation som möjligt per e-post. Ett av skälen är att vi har hög belastning och behöver kunna prioritera. Ett annat skäl är att telefonsamtal ofta tar längre tid utan att ge bättre hjälp än mailkontakt.
Via e-post ger vi stöd på användning av den helt internetbaserade tjänsten Ledningskollen. Däremot kan vi inte hjälpa dig med utsättning eller kartmaterial varken per e-post eller telefon.
Vid frågor om själva verktyget så rekommenderar vi att du först tittar på introduktionsfilmen. Den är cirka sju minuter lång och förklarar ärendeskaparprocessen från start tills dess att ärendet är klart.
Du hittar instruktionsfilmen här: https://www.ledningskollen.se/Svenska/Sa_har_fungerar_det/For_dig_som_ska_grava/Instruktionsfilm
- Varför kan jag inte skapa ett nytt ärende?
Som privatanvändare kan man endast ha ett ärende öppet åt gången, och måste således avsluta det aktuella ärendet innan man kan skapa ett nytt. Beroende på utfallet av det förra ärendet kan detta ske på två sätt.
Först loggar du in i Ledningskollen. Klicka därefter på ärendenumret för att komma till ärendeöversikten. Därefter ska du stänga eller makulera ärendet.
Stänga: Om du inte tidigare har bekräftat svaren från ledningsägarna finns knappen 'Visa svar' högst upp till höger. Använd denna för att titta på svaren och bekräfta dessa. När alla svar är bekräftade visas istället knappen 'Stäng'. Klicka på den för att stänga ärendet.
Makulera: Om ärendet är inställt, uppskjutet eller felaktigt skapat klickar du på knappen 'Makulera' högst upp till höger. Använd denna och följ instruktionerna för att makulera ärendet.
Du kan nu skapa ett nytt ärende genom att gå tillbaka till ärendelistan och klicka på 'Nytt ärende'.
OBS! Om du inte är klar med ditt nuvarande markarbete ska du INTE stänga eller makulera ärendet. Skicka in din fråga till supporten i formuläret nedan så hjälper vi dig.
- Jag är organisationsanvändare och kan inte skapa ett nytt ärende. Varför?
Ledningskollen har infört en maxgräns på 10 öppna ärenden för organisationsanvändare (företag, organisationer m.fl.). När man kommer upp i denna gräns kan man inte skapa ett nytt, utan man måste behandla sina befintliga ärenden först.
Gränsen infördes för att många användare inte bekräftade svaren från ledningsägarna, vilket betyder att ledningsägarna inte får någon kvittens på att arbetet gått smärtfritt.
För att göra detta loggar du in i Ledningskollen. Du kommer nu att se dina öppna ärenden. Klicka på ärendenumret för att komma till översikten.
Om du inte har bekräftat svaren från ledningsägarna finns knappen "Visa svar" längst upp till höger. Klicka på denna för att studera svaren från ledningsägarna och därefter bekräfta dessa. När samtliga svar är bekräftade (eller om du gjort det vid ett tidigare skede) visas knappen "Stäng" högst upp till höger. Använd denna och följ instruktionerna.
När du har stängt dina ärenden kan du skapa ett nytt.
- Jag kan inte logga in. Hur går jag vidare?
Gå in på www.ledningskollen.se. Högst upp till höger finns länken "Logga in". Klicka där för att komma till inloggningssidan där det finns två länkar som heter "Glömt lösenord?" samt "Glömt användarnamn?". Använd dessa för att återskapa dina inloggningsuppgifter.
Vi rekommenderar att du använder dessa även om du är säker på att lösenordet stämmer. Detta eftersom ditt användarnamn kan innehålla t.ex en versal och det är viktigt att ange användarnamnet exakt så som man gjorde vid registreringen.
I vissa fall kan även din webbläsare ha sparat gammal information, och detta löser man ofta med en lösenordsåterställning.
Använder du en iOS-enhet, t.ex en iPhone eller iPad, kan inloggningsfunktionen i vissa fall misslyckas. Vid första inloggningsförsöket sparas informationen i iPhonen eller iPadens minne. Är detta försök felaktigt går det inte att logga in oavsett om man skriver rätt användarnamn/lösenord vid efterföljande inloggningsförsök. Denna spärr släpper automatiskt efter ungefär 24 timmar och är ingenting som vi kan släppa på tidigare då "spärren" sitter i själva enheten. Om du har möjlighet att använda en dator kommer du att komma åt kontot.
https://ella.ledningskollen.se/Login
- Hur lång tid tar det innan jag får svar?
De flesta ledningsägarna har en svarstid på mellan en och tre arbetsdagar. När du skapar ett ärende på Ledningskollen.se får du en sammanställning med de svarsstider som de berörda ledningsägarna i ditt ärende har.
- Kostar det något att använda Ledningskollen.se?
Det kostar inget att använda webbtjänsten, vare sig du ställer en fråga eller är ledningsägare och besvarar frågorna. Tjänsten finansieras med offentliga medel.
- Hur fungerar egentligen Ledningskollen?
Ledningskollen är en webbtjänst där du som planerar att gräva kan få besked om vilka ledningsägare som har infrastruktur (ledningar, kablar eller annan utrustning) nedgrävd på den plats där du vill gräva. En kontakt når alla ledningsägare som är med. Du slipper ringa runt. Systemet hanterar din förfrågan om ledningsanvisning till alla som är berörda.
Likaså hjälper tjänsten dig som har infrastruktur att få frågor som bara berör dina områden, och slippa alla förfrågningar som gäller grävning eller schaktning utanför dina områden.
Ledningskollen fungerar också för den som söker information om ledningar och ledningsägare vid samordning, projektering och planärenden.
För att börja använda Ledningskollen klickar du på 'Börja här' högst upp till höger på Ledningskollen.se. När du har skapat en användare och loggat in klickar du på 'Skapa ärende' högst upp till vänster.
OBS! Om du har en användare sedan tidigare väljer du 'Logga in' istället för 'Börja här'.
Se listan med ledningsägare för mer information om vilka som finns med.
- Jag har ett förbättringsförslag för Ledningskollen – hur gör jag?
Vi älskar feedback och tar gärna emot förslag på hur Ledningskollen kan bli bättre. Skicka ett mail till support@ledningskollen.se (eller använd länken nedan till kontaktformuläret).
Kontakt
- Jag har frågor om en erhållen karta eller genomförd utsättning.
Ta kontakt med den ledningsägare som skickat kartan eller genomfört utsättningen. Kontaktvägar hittar du i ärendet i Ledningskollen.
- Hur börjar jag använda BankID?
Du måste först koppla din användare till BankID: Logga in i Ledningskollen med användarnamn och lösenord. Gå till sidan "Inställningar", klicka på "Koppla Mobilt BankID" och följ anvisningarna. Är du en organisationsanvändare måste en administratör i din organisation först aktivera möjligheten att använda BankID.
- Hur kopplar jag ifrån BankID?
Logga in, gå till sidan "Inställningar" och klicka på "Koppla ifrån Mobilt BankID". Ett fönster öppnas. Fyll i ditt lösenord för att bekräfta frånkopplingen.
- Hur godkänner jag BankID för min organisation?
För att kunna godkänna/aktivera BankID för en organisation måste du ha rollen "användaradministratör" eller "ledningsägare admin". Logga in, gå till "Inställningar/Inställningar för BankID" och ändra till valet "Tillåtet". Har du tidigare tillåtit men vill ändra, klicka på "Ej tillåtet". Spara.