Det finns fem typer av ärenden som du skapa i Ledningskollen:
Ledningsanvisning – den vanligaste typen. Fyra av fem ärenden är ledningsanvisningsärenden.
Projektering
Samordning
Samhällsplanering - används bara av kommuner och andra myndigheter
Akut ledningsanvisning – ska bara användas när det är akut (se definition av "akut" nedan). Kan bara användas av organisationsanvändare.
Ledningsanvisning
Ärendetypen Ledningsanvisning används av den som ska utföra eller låta utföra arbete i mark och vill veta var ledningar finns för att undvika avgrävningar. Ledningsanvisning är den enda ärendetypen där ledningsägarna godkänner att deras underlag används vid grävning och andra markarbeten.
Ledningsanvisning är den ärendetyp som används absolut mest och kallas även kabelanvisning.
När du skapar ett ledningsanvisingsärende når din fråga alla ledningsägare som angett att de har infrastruktur i närheten. Du får besked av ledningsägaren hur ledningsanvisningen kommer att utföras – antingen i form av en karta där ledningarna finns inritade eller en fysisk utsättning. Vid en fysisk utsättning kommer en person ut till området och ritar ut ledningarnas läge på marken.
Så här skapar du ett ledningsanvisningsärende.
Projektering
Projekteringsärenden används av den som behöver information om befintlig infrastruktur men inte ska utföra något markarbete i närtid, till exempel för planering av ett framtida markarbete eller projektering. Några exempel på användare av denna ärendetyp är projektörer, byggherrar och byanät.
Projekteringsärenden når alla ledningsägare som angett att de har infrastruktur i närheten. De svar som ledningsägare lämnar på projekteringsärenden är inte godkända att användas vid grävning eller annat markarbete. Ofta svarar ledningsägarna med CAD- eller GIS-filer, men vill du bara ha en PDF som visar befintliga ledningar kan du välja detta alternativ. OBS: Vissa ledningsägare tar betalt om du vill ha underlag för ett projekteringsärende i ett vektoriserat filformat.
Så här skapar du ett projekteringsärende.
Samordning
Samordningsärenden används av den som vill erbjuda andra aktörer grävsamordning i samband med sina projekt eller av den som vill undersöka möjligheter till framtida samordning, till exempel för att minska kostnaderna.
Frågan når alla ledningsägare som har infrastruktur i den berörda kommunen, inte bara på den plats frågan gäller. Ledningsägare vars bevakningsområde har blivit berört kommer att besvara samordningsärenden. För ledningsägare och aktörer som blivit berörda via ett intresseområde så är det frivilligt att svara.
Så här skapar du ett samordningssärende.
Samhällsplaneringsärende
Samhällsplaneringsärenden används av den som arbetar med en detalj- eller översiktplan för en kommun eller myndighet och vill komma i kontakt med ledningsägare i aktuell kommun.
Denna ärendetyp används till exempel vid remisser och liknande. Frågan når alla ledningsägare som har infrastruktur i berörd kommun, men endast de direkt berörda på platsen måste svara.
Akut ledningsanvisningsärende
Akut ledningsanvisningsärende får bara användas om markarbete måste ske omedelbart av något av dessa skäl:
en situation som är eller kan bli samhällsfarlig har uppstått
det finns uppenbar risk för personskador eller
det finns uppenbar risk för betydande skador på egendom.
Ärendet fungerar som ett ledningsanvisningsärende med skillnaden att frågaren också får berörda ledningsägares telefonnummer och jourtelefonnummer och kan på så sätt ta kontakt direkt.
Akut ledningsanvisning får inte användas när man har bråttom av andra skäl, till exempel för att man inte skapat ett vanligt ledningsanvisningsärende i god tid. Ärendetypen kan bara användas av organisationsanvändare, alltså professionella användare.