– Minskningen beror på att färre privatpersoner använde Ledningskollen under 2022, vilket är helt i linje med vår tidigare analys att ökningen 2020-2021 berodde på att fler privatpersoner jobbade med hus och tomt på grund av corona, säger Ledningskollens systemägare Sebastian Mueller.
De professionella användarna är fortsatt de som använder Ledningskollen mest. Under förra året gjorde denna grupp 171 447 ärenden, en ökning med 0,4 procent.
Hetast vår och höst
Som vanligt används Ledningskollen allra mest sent på våren och i början av hösten:
Toppmånader för antal ärenden: maj (24 313 st.) och september (23 811 st)
Toppvecka för antal ärenden: vecka 18 (5 999 st.)
Toppdag för antal ärenden: 2 maj (1 306 st.)
Ledningsanvisning fortsätter att dominera
Av Ledningskollens fem ärendetyper är ledningsanvisning den som användes mest, vilket är helt naturligt eftersom ärendetypen är den enda du faktiskt får använda som underlag för grävning. Totalt skapades 179 504 ärenden av denna typ under 2022. Det motsvarar 82,9 procent av alla skapade ärenden. God tvåa var projekteringsärenden med 35 255 ärenden eller 16,3 procent av totalen. De tre återstående ärendetyperna samordning, samhällsplanering och akut utgjorde tillsammans mindre än en procent av det totala antalet skapade ärenden.
Mobilen alltmer populär
Andelen ärenden som gjordes i mobilen fortsatte att öka, om än ganska blygsamt. 10,85 procent av alla ärenden gjordes i mobilen under 2022, en ökning från 10,5 procent under 2021.
Även antalet ledningsägare som är med i Ledningskollen ökade under året. Vid årsskiftet 2022/2023 skyddade 1 215 ledningsägare sina ledningar med hjälp av Ledningskollen.
Fyra av fem svar inom tre dagar
De allra flesta svar på ärenden skickas snabbt. Drygt 47 procent av svaren skickas samma dag som ärendet skapats och två dagar senare har över 80 procent svarat.