Sedan 15 oktober finns en ny ärendetyp i Ledningskollen – akut ledningsanvisning.Organisationsanvändare (läs: professionella frågare) väljer ärendetypen i listan bland de andra ärendetyperna.
Så funkar nya ärendetypen Akut ledningsanvisning
Ärendet fungerar som ett ledningsanvisningsärende med skillnaden att frågaren också får berörda ledningsägares telefonnummer och jourtelefonnummer och kan på så sätt ta kontakt direkt.
Den nya ärendetypen ska bara användas när det är akut. Vi skriver så här om definitionen av akut när man skapar ärendet:
“Akut ledningsanvisningsärende får bara användas om markarbete måste ske omedelbart av något av dessa skäl:
en situation som är eller kan bli samhällsfarlig har uppstått
det finns uppenbar risk för personskador eller
det finns uppenbar risk för betydande skador på egendom.
Akut ledningsanvisning får inte användas när man har bråttom av andra skäl, till exempel för att man inte skapat ett vanligt ledningsanvisningsärende i god tid. OBS: Används akut ledningsanvisning av andra skäl än de som står ovan kan ledningsägare komma att fakturera dig för sina kostnader.”
För att frågaren ska kunna skapa ärendet måste användaren kryssa i en ruta att ärendet är akut enligt ovanstående definition.
Ersätter okänd ärendetyp
Den nya ärendetypen ersätter dagens akutärende, som är relativt okänd och sällan används. I praktiken har många frågare i stället skrivit ”akut” eller liknande i ärendebenämningen för att få snabbare hantering. Vissa ledningsägare har uppmärksammat detta och agerat, medan andra inte har gjort det. Med den nya ärendetypen Akut ledningsanvisning formaliserar Ledningskollen processen för hur ett akutärende skapas, för att ge alla ledningsägare samma förutsättningar att svara snabbt.
Frågor?
Kontakta vårt användarstöd på support@ledningskollen.se.