– 2020 var ett rekordår, vilket vi tror delvis beror på att många stannade hemma på grund av pandemin och passade då på att jobba med hus och tomt. Att användningen under 2021 ökade från denna rekordnivå är jättekul att se, säger Sebastian Mueller, Ledningskollens systemägare.
Antal ärenden per användare låg i princip stilla under 2021 jämfört med 2020 – ökningen i antalet ärenden berodde alltså på att fler personer valde att använda Ledningskollen.
Toppmånad för antal ärenden: september (24353 st.)
Toppvecka för antal ärenden: vecka 20 (6267 st.)
Toppdag för antal ärenden: 17 maj (1424 st.)
Ledningsanvisning i topp
Ledningsanvisningsärenden är alltjämt den dominerande ärendetypen. 83,7 procent av alla skapade ärenden under 2021 var av denna typ. Näst vanligast var projekteringsärenden med 15,5 procent. Den resterande knappa procenten utgjordes av samordnings- och samhällsplaneringsärenden.
Även proffsanvändarna fortsätter att dominera. Denna användargrupp gjorde 77,8 procent av ärendena under förra året.
Fortsatt snabba svar
De flesta ledningsägare är snabba med att svara på ärenden. Under förra året skickades 73,8 procent av svaren samma dag eller dagen efter. Ytterligare en dag senare hade 84,6 procent svarat.
Ökad mobilanvändning och fler ledningsägare
10,5 procent av ärendena skapade i mobilen, vilket är en ökning med drygt tio procent. Antalet ledningsägare ökade också: 45 ledningsägare valde att gå med i Ledningskollen för att skydda sina ledningar. I skrivande stund är 1181 ledningsägare med I Ledningskollen.
– Varje ny ledningsägare som går med är en vinst för alla inblandade. Ledningsägaren skyddar sina ledningar, den som ska gräva slipper ringa för att info om ledningar och samhället blir robustare, säger Sebastian Mueller.