Stor ökning i användningen av Ledningskollen

Under 2020 gjordes 215 479 ärenden i Ledningskollen, en ökning med drygt 10 procent.
– Den stora ökningen har sannolikt flera orsaker, som en mild vinter och pandemin, säger Sebastian Mueller, Ledningskollens systemägare.

En tioprocentig ökning av antalet ärenden jämfört med 2019 är anmärkningsvärd. Som jämförelse kan nämnas att ökningen från 2018 till 2019 var 1,3 procent. 

Porträttfoto av Sebastian Mueller

– Det var mildväder i januari och februari och därmed enklare att gräva, vilket märks i ett betydligt större antal ärenden jämfört med 2019. Dessutom tror vi oss kunna se en “coronaeffekt” eftersom privatpersoner har gjort många fler ärenden än 2019. Ökningen är nästan 28 procent! Man skulle kunna gissa att många varit permitterade eller helt enkelt stannat hemma på fritiden och ägnat sig åt huset eller tomten, säger Sebastian Mueller.

Professionella frågare står dock fortfarande för de flesta av ärendena. Proffsen skapade 168 508 ärenden, vilket är 78,2 procent av totalen.

Flest ärenden, 5808 stycken, skapades i vecka 19. Vecka 19 låg i topp även under 2019 men då med 5357 skapade ärenden. Minst antal ärenden, 928 stycken, skapades under vecka 1.

Över 100 nya ledningsägare

Under 2020 gick 112 nya ledningsägare med i Ledningskollen, vilket är en rejäl ökning jämfört med 2019 då 77 gick med. Ökningen beror med stor sannolikhet på den kampanj som genomfördes under året.

– Nu är 1165 ledningsägare med! Det är jättebra för alla som vill undvika avgrävningar. Ju fler som är med desto bättre är Ledningskollen för de som använder den, säger Sebastian Mueller.

9,4 procent av alla ärenden gjordes förra året i mobilen, vilket är tydlig ökning från 7,8 procent under 2019. 

Ledningskollens användarstöd hanterade nästan 18 000 supportärenden. Vanligast var frågor från professionella användare som ville ha hjälp med sitt konto, till exempel för att bli administratör i sin organisation, återöppna ett gammalt konto eller avsluta sitt konto.

2021-03-10