Kakor på Ledningskollen

Kakor på Ledningskollen (den del som inte kräver inloggning) använder så kallade kakor för att samla in statistik och med hjälp av den förbättra webbplatsen. Just nu används kakor även för att mäta effekterna av en reklamkampanj och besökarnas IP-nummer samlas in av tekniska skäl. Mer information om kakorna. Klicka på Jag godkänner kakor för att tillåta kakor.

Jag godkänner kakor

Vattenfall genomför reklamkampanj för att öka användandet av Ledningskollen

Radio, webbplatser och sociala medier – med början vecka 42 genomför Vattenfall Eldistribution en stor reklamkampanj. Syftet är att få fler att använda Ledningskollen.

cc

Fredrik Persson, Vattenfall Eldistribution

– Det är ett samhällsproblem att kablar grävs av. Om det blir strömavbrott så kan det innebära problem för viktiga samhällsfunktioner. Det kan också vara en arbetsmiljörisk för den som står i schaktet när en kabel grävs av. Med reklamkampanjen vill vi öka medvetenheten i branschen om problemet och öka användningen av Ledningskollen, säger Fredrik Persson som är chef för ledningsanvisning och kunddokumentation på Vattenfall Eldistribution. 

Mycket ledningar i marken

Vattenfall Eldistribution är en av nästan 1000 ledningsägare som är med i Ledningskollen för att skydda sina ledningar. Företaget har mycket att skydda. Totalt har man 75000 kilometer nedgrävda kablar runt om i landet. 

Det pågår mycket grävarbeten i Sverige just nu och så har det varit i flera år. Det handlar till exempel om fiberutbyggnad och att ledningar som tidigare varit i stolpar nu grävs ner för att skyddas mot väder och vind.

– Antalet pågrävningar av våra kablar har ökat mycket de senaste åren. För tre år sedan berodde tio procent av våra strömavbrott på pågrävningar. Förra året var andelen 17 procent. Använder den som ska gräva Ledningskollen så minskar risken att man gräver på en ledning, säger Fredrik Persson och konstaterar samtidigt att det kostar mycket pengar att reparera skadade kablar.

– Reparationerna kostar branschen fler hundra miljoner kronor per år. Det är pengar vi kunde lagt på annat.

Kampanj på många ställen

Reklamkampanjen pågår under perioden vecka 42 till vecka 48 och kommer att finnas i flera kanaler: I radio, på utvalda webbplatser, på Facebook och LinkedIn samt som så kallade Googleannonser. När någon klickar på en annons hamnar de direkt på Ledningskollens hemsida där de kan läsa mer om tjänsten och gå vidare och göra ett ärende.

2018-10-15

Ledningskollen drivs av Post- och telestyrelsen (PTS) och finansieras av PTS, Trafikverket och Svenska kraftnätOm ossIn EnglishOm kakorPersonuppgifter

En tjänst från: PTS, Trafikverket och Svenska kraftnät