
Fredrik Persson, Vattenfall Eldistribution
– Det är ett
samhällsproblem att kablar grävs av. Om det blir strömavbrott så kan det
innebära problem för viktiga samhällsfunktioner. Det kan också vara en
arbetsmiljörisk för den som står i schaktet när en kabel grävs av. Med
reklamkampanjen vill vi öka medvetenheten i branschen om problemet och öka
användningen av Ledningskollen, säger Fredrik Persson som är chef för
ledningsanvisning och kunddokumentation på Vattenfall Eldistribution.
Mycket ledningar i marken
Vattenfall Eldistribution
är en av nästan 1000 ledningsägare som är med i Ledningskollen för att skydda
sina ledningar. Företaget har mycket att skydda. Totalt har man 75000 kilometer
nedgrävda kablar runt om i landet.
Det pågår mycket
grävarbeten i Sverige just nu och så har det varit i flera år. Det handlar till
exempel om fiberutbyggnad och att ledningar som tidigare varit i stolpar nu
grävs ner för att skyddas mot väder och vind.
– Antalet pågrävningar av
våra kablar har ökat mycket de senaste åren. För tre år sedan berodde tio
procent av våra strömavbrott på pågrävningar. Förra året var andelen 17
procent. Använder den som ska gräva Ledningskollen så minskar risken att man
gräver på en ledning, säger Fredrik Persson och konstaterar samtidigt att det
kostar mycket pengar att reparera skadade kablar.
– Reparationerna kostar
branschen fler hundra miljoner kronor per år. Det är pengar vi kunde lagt på
annat.
Kampanj på många ställen
Reklamkampanjen pågår
under perioden vecka 42 till vecka 48 och kommer att finnas i flera kanaler: I
radio, på utvalda webbplatser, på Facebook och LinkedIn samt som så kallade
Googleannonser. När någon klickar på en annons hamnar de direkt på
Ledningskollens hemsida där de kan läsa mer om tjänsten och gå vidare och göra
ett ärende.