Ledningskollen stängd fredag 25 maj kl 15.00 till lördag 26 maj kl 17.00

Under perioden 25 maj kl 15.00 t.o.m. 26 maj kl 17.00 kommer Ledningskollen att vara stängd då vi genomför arkivering av äldre ärenden.

Arkivering av ärenden görs 24 månader efter det datum då markarbetena i ärendet planerats vara klara. Vid arkivering flyttas ärendet ut från Ledningskollen och viss information såsom personuppgifter tas bort från ärendet. Ärendet lagras därefter i arkivet, som enbart är åtkomligt av Ledningskollens personal, ytterligare en tid.

Efter att denna inledande arkivering genomförts 25-26 maj kommer Ledningskollen att börja arkivera ärenden löpande, en gång per dygn. Fortsättningsvis kommer användare som har skapat ärenden som ska arkiveras att få avisering via e-post en månad i förväg.

Kakor på Ledningskollen

Ledningskollen (den del som inte kräver inloggning) använder så kallade kakor för att samla in statistik och med hjälp av den förbättra webbplatsen. Mer information om kakorna. Klicka på Jag godkänner kakor för att tillåta kakor.

Jag godkänner kakor

4 av 5 väljer BankID-inloggning

Möjligheten att logga in i Ledningskollen med mobilt BankID har blivit en succé, särskilt för privatpersoner!

Från den 30 mars i år är det möjligt att slippa komma ihåg lösenord för att logga in i Ledningskollen – istället kan man använda mobilt BankID. Och många nya användare väljer att underlätta inloggningen på detta sätt. Av de knappt 23 000 privatpersoner som blivit användare sedan vår BankID-inloggning lanserades valde 79,5 procent BankID istället för lösenord. 

– Att ge stöd för mobilt BankID är en del i vårt arbete att förenkla för privatpersoner att använda Ledningskollen. Av användarnas val att döma så verkar vi ha lyckats, säger Jörgen Nordman, projektledare för Ledningskollen.

Även professionella användare, till exempel hos grävföretag och ledningsägare, har börjat använda mobilt BankID, men hittills i mindre skala. Av de ledningsägaranvändare som tillkommit sedan i mars har till exempel knappt nio procent valt BankID.

– Det krävs lite mer för att en användare i ett företag eller organisation ska kunna logga in med mobilt BankID. Först måste företaget eller organisationen i sig bestämma om de tillåter att de anställda använder BankID. Sedan måste en administratör aktivera funktionen för organisationens användare, säger Jörgen Nordman.

Är du en professionell användare men har inte fått möjlighet att välja BankID? Kontakta administratören för Ledningskollen i ditt företag. Vet du inte vem det är? Kontakta vårt användarstöd på så hjälper de dig.

Relaterad information

2017-09-29

Ledningskollen drivs av Post- och telestyrelsen (PTS) och finansieras av PTS, Trafikverket och Svenska kraftnätOm ossIn EnglishOm kakor