Jämfört med samma period 2017 ökade antalet personer som blev användare i Ledningskollen med 40-100 procent, beroende på vilken vecka man jämför med. Till exempel så blev 1500 personer användare under vecka 45, jämfört med knappt 800 motsvarande vecka året före.
– Vi är mycket nöjda med kampanjresultatet, säger Fredrik Persson, chef för gruppen Nättjänster på Vattenfall Eldistribution. Vi har nått ut brett i målgruppen, skapat ett högt engagemang i sociala mediekanaler och drivit kvalitativ trafik till Ledningskollen. Att kampanjen genererat en ökning av antalet nya användare hos Ledningskollen är såklart extra glädjande. Ökad och rätt användning av Ledningskollen är viktigt för att vi ska minska pågrävningarna av våra kablar.
Informationskampanjen genomfördes under vecka 42-48 i radio på utvalda webbplatser, på Facebook och LinkedIn samt som så kallade Googleannonser. Annonserna länkade till Ledningskollen webbplats.
Kampanjen innebar också 60 procent fler besök på Ledningskollens webbplats.
– Vattenfall hade ett ambitiöst upplägg med välformulerade budskap och det är tydligt att det funkade! Vi såg det i vår besöksstatistik och vi har även fått mycket positiv feedback från personer som uppmärksammat annonserna. Det är jättehäftigt, säger Jesper Hultqvist, ansvarig för kommunikation på Ledningskollen.
Är ni också intresserade av att genomföra en kampanj för att öka användningen av Ledningskollen? Kontakta i så fall PTS projektledare för Ledningskollen på jorgen@ledningskollen.se.
Läs också “Vattenfall genomför reklamkampanj för att öka användandet av Ledningskollen”.