Kakor på Ledningskollen

Ledningskollen (den del som inte kräver inloggning) använder så kallade kakor för att samla in statistik och med hjälp av den förbättra webbplatsen. Mer information om kakorna. Klicka på Jag godkänner kakor för att tillåta kakor.

Jag godkänner kakor

Till ledningsägare: Tänk på detta inför semestern! 

Nu har semestertiden börjat och då ändras användningsmönstret för Ledningskollen. Här är fyra tips som kan underlätta arbetet med Ledningskollen under sommaren. Ett av dem är att vårt användarstöd håller öppet som vanligt.

1. Tänk på att många användare aldrig använt Ledningskollen

På sommaren ökar antalet ovana användare. Samtidigt som det totala antalet skapade ärenden minskar tydligt så loggar många privatpersoner in i Ledningskollen för första gången. Det kan därför vara bra att ta kontakt med den som skapat ärendet i högre utsträckning än annars.

2. Justera svarstider efter er bemanning

De flesta människor är lediga någon gång under sommaren och de som arbetar för ledningsägare är inga undantag. Känner du att ni kommer att ha svårt att klara era ordinarie svarstider med sommarbemanningen så kan ni enkelt öka svarstiderna. Gör så här: Logga in i Ledningskollen och klicka på “Inställningar” i toppmenyn. Välj “Normal svarstid per ärendetyp uttryckt i arbetsdagar” i vänstermenyn. Ändra svarstiderna och tryck “Spara”. Tänk på: Sätt rimliga svarstider – inte för långa. (Max svarstid för ledningsanvisning och projektering är 10 dagar.) Och glöm inte bort att ändra tillbaka efter semestern!

3. Använd fältet "Övrig information" om svarsstället för att berätta att det är semester.

Det går att skriva in en text som visas för den som skapat ärendet, exempelvis: "Nu är det sommar så det kan ta lite längre tid för oss att besvara ditt ärende". Gör så här: Logga in i Ledningskollen (som ledningsägare admin) och klicka på "Svarsställen" i toppmenyn. Välj det svarsställe ni vill kommentera och skrolla ner till avsnittet "Övrig information (visas för frågaren i ärendet och PDF)". Läs mer i avsnitt 8.4 i manualen för ledningsägare admin

4. Ledningskollens användarstöd har öppet som vanligt

Tveka inte att höra av er till Ledningskollens användarstöd om ni har frågor. Vi har öppet som vanligt, det vill säga 8-17 på vardagar. Ni når oss på support@ledningskollen.se.

Ha en skön sommar!

Ledningskollen drivs av Post- och telestyrelsen (PTS) och finansieras av PTS, Trafikverket och Svenska kraftnätOm ossIn EnglishOm kakor