Kakor på Ledningskollen

Ledningskollen (den del som inte kräver inloggning) använder så kallade kakor för att samla in statistik och med hjälp av den förbättra webbplatsen. Mer information om kakorna. Klicka på Jag godkänner kakor för att tillåta kakor.

Jag godkänner kakor

 “Funkar var som helst och när som helst”

Anders Svensson tillhör storanvändarna av Ledningskollen. Under perioden mars-december gör han 1-2 ledningsanvisningsärenden i veckan och kan systemet väl. Vi tog en pratstund med Anders för att få veta vad han tycker om Ledningskollen.

Anders Svensson på Svevia talar i mobiltelefon.

Anders arbetar som arbetsledare på Svevia i Norrköping. Svevia hette tidigare Vägverket Produktion och i Norrköping arbetar man mycket med underhåll av såväl vägar som grönytor. Många jobb innebär grävning en bit ner i marken och därför används Ledningskollen flitigt.

– Det första jag gör när vi får in ett nytt jobb är att logga in i Ledningskollen och skapa ett ledninganvisningsärende. Jag tycker tjänsten fungerar jättebra. Jag gillar att man kan använda Ledningskollen var man än befinner sig och när som helst, säger Anders.

Saknar ledningsägare

Hans första kontakt med Ledningskollen var för tre år sedan. Han var ansvarig för att sätta kantstolpar längs E4:an och en kollega visade honom tjänsten och hur man använder den.

– Sedan dess använder jag Ledningskollen mycket. Det enda större problemet med tjänsten ur min synvinkel är att alla ledningsägare inte är med. Det kan bli väldigt dyrt och vara farligt om man till exempel missar att kontakta en ledningsägare som har nedgrävda starkströmskablar, säger Anders med eftertryck.

En annan sak som kan ställa till det för Anders är ledningsägarnas svarstider som i vissa fall är 30 dagar.

– Det är jättemärkligt att vissa har så lång tid. Ofta ska ett jobb som vi får in helst vara klart dagen före. Då funkar det inte att vänta på svar i 30 dagar. Jag skulle helst se att jag kan få svar inom en till två veckor, inte mer, säger han.

Har du några tips till nya användare av Ledningskollen?

– Ja, tänk på att inte stressa när du gör dina första ärenden. Ge dig själv tid att kolla att du befinner dig på rätt ställe på kartan. Det kan bli väldigt tokigt annars. Risken att hamna fel är störst på landsbygden, till exempel i tättbevuxna skogar där kanske inte alla vägar är utmärkta på kartan och flygfoton inte visar vad som finns under trädtopparna.

– Och glöm inte heller att slutföra ditt ärende, skrattar Anders. Det har hänt att jag glömt att klicka på "slutför" i det sista steget längst ner på den sista sidan. Jag vet att det finns fler än jag som gjort så. Det är väldigt retligt att sitta och vänta på svar från ledningsägare som aldrig kommer eftersom man aldrig skickade frågan, säger Anders.

Ledningskollen drivs av Post- och telestyrelsen (PTS) och finansieras av PTS, Trafikverket och Svenska kraftnätOm ossIn EnglishOm kakorPersonuppgifter